Snak kreativsk: Brainstorm

Brainstorm blev udviklet af reklameverdens svar på Al Capone, Alex Osborn, i slutningen af 1930’erne. I 1953 kom beskrivelsen på bogform i bogen Applied Imagination. Brainstorm er en mødeteknik, hvor skabelsen af ideer bliver koblet fra processen med at vurdere dem, og det bygger på to hovedprincipper. Det ene princip lyder: Jo flere ideer, jo bedre. Og det andet: Lad være med at kritisere eller censurere.

Den tager vi lige igen:

Lad være med at censurere eller kritisere ideerne! Alle forslag er velkomne.

Det er værd at bemærke at allerede få år efter bogen udkom, foretog forskere på Yale en undersøgelse, som viste at en dårligt udført Brainstorm kan give dårligere ideer end, hvis deltagerne sad hver for sig og fandt på. Og siden har diskussionen raset i forskerkredse, mens begrebet Brainstorm efterhånden er blevet synonymt med at finde på nye, kreative ideer.

Det er ikke for ingenting at Idébanden arbejder med organiseret kreativitet. Derfor mener vi også, at alt efter hvilke mål du har for ideerne og for mødet, bør en Brainstorm skræddersys dette mål. Ønsker du nye vinkler og usædvanlige ideer til en velkendt problemstilling, skal det skrues anderledes sammen, end hvis du ønsker at afdække et problem, skabe ejerskab for en handlingsplan, tømre en gruppe mennesker sammen om en fælles opgave eller opretholde et image som kreativ.

En skræddersyet Brainstorm kan være guld værd, og der er så mange spændende teknikker at benytte sig af.

Tænk også på:
Nogle gange har du ikke brug for en Brainstorm, men for at skabe Sindstille.

This entry was posted in Slang. Bookmark the permalink.